FIFA Ajax Amsterdam Esports – globalna strategia marketingowa esportowej dywizji Ajaxu Amsterdam

5/5 - (1 vote)

Bart Van Essen – manager esportowej dywizji Ajax Amsterdam, przedstawił na Global Esports Forum globalną strategię marketingową czołowego klubu piłkarskiego FIFA eSports. Marki takie jak: EA Sports, Liberty Global, Adidas, PayPal, Ziggo, ABN Amro czy Subway to strategiczni partnerzy z którymi Ajax Amsterdam planuje stać sie marką globalną.

Amsterdamsche Football Club Ajax NV został założony 18 marca w roku 1900.  Zdobywca m.in.: czterokrotny zwycięzca Ligii Misrzów, Superpucharu Europy, mistrzostwa i pucharu Holandii oraz pucharu UEFA. Ajax to najlepsza kuźnia talentów na świcie. W klubie zaczynały sławy takie jak: Marco van Basten, Luis Suarez, Marc Overmars, Zlatan Ibrahimovic czy Johan Cruyff. Od lat 70 XX wieku, jabardziej utalentowana drużyna na arenie krajowej jak i międzynarodowej. Wkroczenie Ajaxu na wirtualne boiska gry FIFA miało miejsce we wrześniu 2016 roku. W dniu podpisania konkratu z mistrzem regionu Koenem Weijlandem, Ajax był 10 europejskim klubem piłkarskim, który z impetem zaistniał na esportowej arenie.


Wypracowana na przestrzeni ponad 100 lat strategia Ajaxu Amsterdam jest spójna z hasłem esportowej dywizji zespołu Dla przyszłości futbolu to m.in.:

My inspirujemy i wspieramy młodych

My rozwijamy talenty
My łączymy przyszłe pokolenia
My wygrywamy w pięknym stylu

Najważniejsze wartości marki Ajax Amsterdam to:

KREATYWNOŚĆ – Ajax czerpie przyjemność z bycia oryginalnym, pomysłowym i innym niż reszta klubów

TALENT  Ajax stawia na talent  i nigdy nie przestaje go rozwijać

ODWAGA – Ajax podejmie się każdego wyzwania, bez względu na ryzyko

AMBICJA – Ajax chce być najlepszy, zawdzięcza to hisorii klubu

Na świecie jest ponad 20 mln graczy FIFA, druga co do popularności gra sportowa to NBA2K. Ajax we współpracy z innymi klubami zabiega o to aby FIFA znalazła się na oficjalnej liście tytułów esportowych takich jak League of Legends czy Counter Strike. Projekt jest w fazie startowej, a przyciągnięcie uwagi jak największej ilości nowych fanów jest priorytetem. W samej Holandii gra w FIFE 1.3 mln ludzi w tym połowa wybiera drużynę Ajax Amsterdam. Na świecie jest już ponad 200 klubów piłkarskich, które deklarują stworzenie dywizji esportowej.

3 najważniejsze filary długoterminowej strategii Ajaxu to:
1. Wydajność.
2. Zaangażowanie fanów.
3. Stworzenie unikalnego kontentu pozwalającego na globalną ekspansję marki.

Raz w tygodniu Ajax organizuje mecze pokazowe z innymi znanymi europejskimi drużynami, które można obejrzeć na żywo w sieci. W weekend wybierany jest Team of the week oraz Player of the week. Ajax nagradza graczy, drużyny oraz organizuje pokazowe mecze, które oglądane są online przez tysiące fanów jak np. ZIGGO eBattle: BEAT THE CHAMPION.

Współpraca ze sponsorami oraz aktywacja sponsoringu odbywa się na wielu poziomach, przykładowo: EA Sports – wyprodukowało metalowe pudełka z grą FIFA 18, limitowana edycja Ajax edition,  5tys. sztuk wyprzedane w ciągu 8 dni; PayPal – jeśli gracz chce dokupić jakiś pakiet w grze, musi to zrobić dokonując płatności przez PayPal.

Największą ambicją Ajaxu Amsterdam jest bycie najlepszym poprzez inspirowanie graczy na całym świecie oraz rozwijanie młodych talentów dając im możliwości stania się międzynarodowymi gwiazdami. Uwaga klubu skierowana jest również na Republikę Afryki Południowej, w której gra FIFA jest bardzo popularna a gracze reprezentują wysoki poziom umiejętnosci.