Najprościej: esport jest sportem elektronicznym. Entuzjaści przenoszą cały sport do sieci komputerowej (FIFA, NBA, NHL etc). Sceptycy wskazują na nieprawidłowości rozwojowe i edukacyjne młodzieży spędzającej zbyt dużo czasu przed komputerem.

Co to jest esport?

Esport to coś więcej niż  dyscypliny sportowe przeniesione do świata wirtualnego. To także rozgrywki w League of Legends, StarCraft, Counter-Strike, Quake, Warcraft II: Tides of Darkness I wiele innych. Wielu młodych graczy zastanawia się: jak zostać pro graczem?

Jeśli naprawdę myślimy o zawodowym graniu to bez odpowiedniej dyscypliny, ponadprzeciętnej kondycji fizycznej i psychicznej nie ma co marzyć o długofalowym sukcesie. Pytanie tylko czy młodzi ludzie zafascynowani sukcesem Pashy Bicepsa i innych esportowych zawodników o tym wiedzą?

Sport czy pato-sport?

Patologie są wynikiem problemów wizerunkowych esportu i brakach edukacyjnych w tym temacie. Nie może to dziwić zważywszy na krótką tradycję tej dyscypliny. Esport jest najbardziej dostępnym sportem. Wystarczy komputer i dostęp do sieci. Poza tym samozaparcie i dyscypliną i już można przekładać umiejętności na wyniki. Te ostatnie z kolei to pieniądze i to niemałe.

Od zera do bohatera

Co to jest esport? To przede wszystkim możliwości! Dzisiaj możesz nie mieć nic, ale w niedługim czasie możesz osiągnąć sławę i wielkie pieniądze. Takie rzeczy tylko w esporcie! W tradycyjnym sporcie dużo zależy od okoliczności – czy odpowiednio wcześnie wypatrzy Cię łowca talentów? Czy rodzice pomogli Ci ćwiczyć zdolności od małego?

Esport nie zależy od tego co było wcześniej – liczy się tylko tu i teraz. Niezależnie od wieku, sprawności lub niepełnosprawności – tutaj ważna jest kalkulacja i praca nadgarstka.

Jak to się zaczęło?

W latach 90-tych odbyły się pierwsze profesjonalne rozgrywki Mario Bros, Tetris czy Red Racer. Podczas turnieju Doom na wydarzeniu Deathmatch `95 zorganizowanego przez Windows dla developerów gier komputerowych zwycięzca otrzymał komputer o wartości 10 tysięcy dolarów.

Z kafejek internetowych rozgrywki gamingowe przeniosły się na stadiony, a nagrody zwiększyły się stukrotnie. W przypadku najlepszych zawodników nie mówimy już o setkach, ale milionach dolarów… Na dochody graczy składają się nie tylko wygrane w turniejach, ale także kontrakty sponsorskie.

publiczność na zawodach esportowych

Od esportowca do celebryty…

W Polsce gracze nie są jeszcze tak popularni jak np. w Korei Południowej. Tam zawody esportowe zajmują stałe miejsce w ramówce publicznej telewizji. Jednak również u nas mogą liczyć na coraz większą popularność i rozpoznawalność. Oczywiście daleko im jeszcze do sławy np. zawodników reprezentacji narodowej w piłce nożnej. To samo jednak można powiedzieć o większości dyscyplin sportowych…

Zawody esportowe – jak to wygląda?

Drużyny toczą rozgrywkę na oczach widzów, którzy są obecni nie tylko na arenie rozgrywki lecz również przed komputerami we własnych domach korzystając z możliwość oglądania streamingu live. Zawodnicy  siedzą przed stanowiskami komputerowymi, a ich zmagania są wyświetlane na telebimach. Profesjonalne drużyny to nie tylko paczka znajomych, ale gracze, którzy odbywają wspólne treningi. Nie zapominają przy tym o kondycji fizycznej i psychicznej. Wynikom pomaga zwykle odpowiednia dieta i dyscyplina.

Wydawcy gier komputerowych inwestują ogromne pieniądze w e-sport, aby spopularyzować swoje produkcje wśród graczy.

Ważną role w świecie esportu pełnią serwisy streamingowe takie jak najpopularniejszy Twitch. To nie tylko arena zmagań zawodników, ale także miejsce ich spotkań z fanami.

W 2018 roku rozgrywki dwóch azjatyckich drużyn w League of Legends na turnieju MSI śledziło 127 milionów osób w jednej chwili. Mniejsze turnieje w Counter Strike, Dotę czy Fifę mają kilkumilionową oglądalność.

W co grają esportowcy?

Poniższe zestawienie zostało przygotowane w oparciu o 10 najbardziej dochodowych gier na świecie dla graczy w roku 2018, suma nagród w 2018 z 10 poniższych tytułów wyniosła: 129 805 703 USD !

  • Dota 2 – gra MOBA (Multiplayer Online Battle Arena) wyprodukowana przez Valve Corporation, drużyny podobnie jak w League of Legends walczą ze sobą aby zniszczyć bazę przeciwnika. Tytuł oferuje najwyższe nagrody dla graczy, rok 2018 przyniósł ogromną sumę w wysokości 41 306 630 USD.
  • Counter Strike: Global Offensive (CS:GO) –również produkcji Valve, czyli ludzi odpowiedzialnych za znaną na całym świecie platformę z grami Steam. Bardzo dynamiczna gra FPS (First Person Shooter – strzelanka widziana oczami awatara) bijąca światowe rekordy popularności. Zasady rozgrywki – terroryści muszą wysadzić jeden z oznaczonych celów, antyterroryści muszą ich powstrzymać. Prize pool w 2018 – 22 568 917 USD
  • Fortnite – to gra z gatunku Battle Royale wyprodukowana przez Epic Games. W  trybie gry battle royale na mapę trafia 100 graczy, wygrywa ten kto pozostanie sam na mapie eliminując przeciwników. Rok 2018 przyniósł zawodnikom kwotę 20 074 787 USD.
  • League of Legends (LOL) – najpopularniejsza gra na świecie ze stajni Riot Games z nagrodami sięgającymi kilka milionów USD. Rozgrywka odbywa się podobnie jak w Dota 2 w trybie MOBA. Zasady rozgrywki – pojedynek dwóch 5 osobowych drużyn, którzy muszą zniszczyć bazę wroga. Prize pool w 2018 –  14 394 050  USD.
  • PLAYERUNKNOWN’S BATTLEGROUNDS –  produkcji PUBG Corporation. Rozgrywka prowadzona jest analogicznie w trybie battle jak w grze Fortnite. Suma nagród za rok 2018 –  6 925 903 USD.
  • Overwatch – ze stajni Blizzarda to rozgrywka dwóch sześcioosobowych drużyn. Podobnie jak w grach MOBA, gracz wybiera jedną postać. Pionierami są zawodnicy z Korei, którzy plasują się na pierwszych 16 miejscach najlepiej zarabiających na grze zawodników. Prize pool w 2018 – 6 587 291 USD.
W co jeszcze warto grać?
  • Heroes of the Storm – to zderzenie światów znanych z popularnych gier Blizzarda –  głównie z serii Diablo, StarCraft oraz Warcraft. Gra z gatunku MOBA polegająca na zniszczeniu bazy przeciwnika. Prize pool 2018 – 5 273 716 USD.
  • Hearthstone – Gra karciana na bazie świata Warcrafta. Aby wygrać trzeba tak ułożyć talię, aby zniszczyć karty przeciwnika.Rok 2018 to nagrody w wysokości 4 578 852 USD.
  • Call of Duty – to podobnie jak CS:GO gra serii FPS produkcji amerykańskiego Activision. Różnica polega jednak na tym, że gracz współpracuje z innymi avatarami i wciela się w różne postacie nie rozbudowując jednej wybranej jak ma to miejsce w CS:GO.
    Nagrody w Call of Duty w roku 2018 wyniosły 4 173 713 USD.
  • Starcraft – to strategia czasu rzeczywistego, w której gracze rozbudowują swoją bazę i armię, aby pokonać przeciwnika. Rok 2018 to w sumie 3 921 844 USD.