IOC – Grupa Łącznikowa Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego ds. Sportu i Gier (ELG) oficjalnie poinformowała, że nie uzna żadnej organizacji za międzynarodowy organ zarządzający esportem.
Globalna Federacja Esportu (GEF) & Międzynarodowa Federacja eSportu (IeSF)
W ciągu ostatnich dwóch lat powstało wiele organizacji ubiegających się o tytuł nr. 1 w esportcie.
Największe organizacje rywalizujące o to miano to chińska Globalna Federacja Esportu oraz koreańska Międzynarodowa Federacja Esportu.
Globalna Federacja Esportu (GEF)
Chiński gigant Tencent Holdings jest właścicielem GEF oraz Riot Games – wydawcy jednej z najpopularniejszych gier League of Legends. To właśnie Tencentowi najbardziej zależy na staniu sie globalnym głosem branży. Holding ma również swoje udziały w Epic Games, Supercell, Activision Blizzard, Glu Mobile oraz Ubisoft.
W śrrodowisku krążą słuchy iż GEF został założony w celu wprowadzenia esportu do igrzysk olimpijskich. W zeszłorocznym oświadczeniu Tencent czytamy:
„Cieszymy się, że możemy podążać ścieżką i kształtować przyszłość dzięki powołaniu Global Esports Federation. GEF pomoże rozwinąć wiarygodność, legitymację i prestiż e-sportu w społeczeństwie, wykorzystując historię, podstawy, wartości sportu oraz zasadę wykorzystywania technologii i innowacji w sporcie ”– Chris Chan, prezes GEF
Chris Chan jest także sekretarzem generalnym Singapurskiego Komitetu Olimpijskiego i wiceprzewodniczącym Igrzysk Azjatyckich Wspólnoty Narodów.
Międzynarodowa Federacja eSportu (IeSF)
Międzynarodowa Federacja sSportowa to podmiot, który zrzesza kraje z całego świata. Do IeSF należy również Polska, jako jedna z 30 nacji europejskich. Oficjalnie uznano Polskę jako 53 kraj członkkowski.
“Członkostwo w IESF umacnia nas jako partnera dla administracji rządowej w Polsce. Pozwoli na efektywne budowanie relacji z reprezentacjami innych państw, wymianę dobrych praktyk, wiedzy, a także promocję krajowych podmiotów prywatnych poza granicami kraju. Poza tym zależy nam na globalnym rozwoju esportu, dlatego chcemy mówić jednym głosem o branżowych potrzebach, możliwościach i wspólnie realizować projekty skorelowane z naszymi celami statutowymi.” – Łukasz Trybuś, prezes Esports Association
Wsparcie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego nie było bez znaczenia. Ministerstwo dofinansowało Esports Association w ramach projektu rozwoju sektorów kreatywnych.
Na dzień dziesiejszy organizacja IeSF posiada aż 82 członków. W momencie powstania w Busan w Korei Południowej w roku 2008 do IeSF należało 8 państw.
Główną misją koreańskiej organizacji jest uznanie esportu jako sportu w krajach należących do wspólnoty. Od początku swojej działalności IeSF zoranizowało 10 edycji Mistrzostw Świata. W 2020 roku mistrzostwa odbyły się w Izraelu, w Ejlat. Były to zawody w 3 grach: Dota 2 , Tekken 7 , eFootball Pro Evolution Soccer 2020.