LCS EU – League of Legends Championship Series EU – od dzisiaj przyjmowane są zgłoszenia drużyn do nowego systemu rozgrywek LCS EU opartego na franczyzie, który wystartuje w roku 2019. Koszt wejścia do ligii dla nowych drużyn wyniesie 10,5 mln €, a 8 mln dla drużyn, które już grały w rozgrywkach. Do wykupienia jest 10 miejsc.

LCS EU Franchise – to oficjalnie ogłoszona przez Riot Games daleko idąca restrukturyzacja ligi League of Legends Championship Series EU, do której rozgrywek w roku 2019 zostanie dopuszczonych 10 zespołów. Proces rekrutacyjny dla drużyn składa się z 3 etapów. Na pierwszym etapie aplikujące zespoły przedstawią swoją markę, stategię rozwoju, szegółowy biznes plan zawierający m.in. dane finansowe czy strukturę własności oraz strategię komunikacji z fanami kładącą nacisk na specyfikę regionu. Etap drugi to osobiste rozmowy kwalifikacyjne dogłębnie analizujące złożoną propozycję. Ostania tura to oficjalne podpisanie umów i ogłoszenie partnerów. Jak pisze eu.lolesports.com:

„Drużyny, które już należą do EU LCS, ale nie są częścią składu na rok 2019, dostaną okres wykupu, podczas którego będą mogły negocjować sprzedaż dowolnych zakontraktowanych zawodników. Ponadto otrzymają od ligi rekompensatę za znaczące inwestycje na rzecz EU LCS, których dokonały w ciągu minionych lat.”

Nowi wybrani partnerzy poniosą koszty wykupu miejsca w wysokości 10,5 mln €, a 8 mln € drużyny, które już grały w rozgrywkach. Liga na swojej stronie internetowej argumentuje zmiany m.in. budowaniem długoterminowych relacji partnerskich:

„Dzięki długoterminowym relacjom partnerskim możemy stworzyć stabilną i udaną przyszłość, w której wszystkie zainteresowane strony pracują razem dla osiągnięcia wspólnego celu. Łącząc nasze cele z silnymi, zmotywowanymi drużynami, możemy kolektywnie ukształtować przyszłość, która zapewni naszemu sportowi zaciętą rywalizację, widowiskowość i trwałe zainteresowanie.”

Reorganizacja ligi EU LCS to nie tylko system franczyzowy i wybór 10 drużyn ale nowy system finansowania i podziału zysków zarówno drużyn jak i profesjonalnych zawodników, którzy będą nagradzani za swoje sukcesy i wartość, którą wnoszą. Minimalna roczna pensja będzie dla wszystkich zwodników równa i wzrośnie o 150% do kwoty 60 tys €. Redystrybucja zysków ma opierać się na podziale:

  • 35% dla zawodników (pensje + bonusy);
  • 32,5% dla drużyn wg. 2 kryteriów: stała część oraz uznaniowo wg. zaangażowania i konkurencyjności;
  • 32,5% dla Riot Games przeznaczone  na produkcję, koszty organizacyjne, eventy i inne wydatki ligowe.

Dodatkowo Riot Games w zmodernizowanej lidze kładł będzie szczególny nacisk na ścieżkę kariery czyli platformę rozwoju zawodników, która ma zagwarantować nowym graczom wsparcie, którego potrzebują, by stać się topowymi gwiazdami. To liczne warsztaty z budowania marki, mediów społecznościowych czy psychologii sportu. Liga stawia również na rozwój osobisty i opiekę zdrowotną.

Liga LCS EU wzorowana jest na powstałej w zeszłym roku północnoamerykańskiej North American League Championship Series, która podobny proces przebudowy przeszła w październiku. Liga również wybrała 10 partnerów, w tym 3 należących do drużyn NBA: Cleveland Cavaliers, Houston Rockets oraz Golden State Warriors. W Europie Riot Games liczy na duże zainteresowanie profesjonalnych klubów piłkarskich. Prekursorem systemu franczyzowego zdecydowanie są Chiny i powstała tam pełna kontrowersji liga Tencent League of Legends Pro League (LPL) czy King Pro League ogłoszona również przez  chiński holding inwestycyjny Tencent. Overwatch League to z kolei dziecko Activision Blizzard. W lidze konkuruje 12 zespołów, które wykupiły franczyzę za 20 mln USD każdy.

System franczyzowy na stałe zagościł w esportcie. To doskonałe rozwiązanie dla sponsorów, którzy chętniej zainwestują w drużyny w perspektywie długoterminowej. Z kolei brak możliwości natychmiastowej relegacji drużyny za brak wyników sportowych może obniżyć poziom rozgrywek i zaangażowanie fanów.