Marketing w branży gamingowej rządzi się trochę innymi prawami niż klasyczny marketing. Dotarcie do klienta docelowego wymaga bardzo dobrej znajomości tej specyficznej, rozwijającej sie branży. Gaming a tym bardziej e-sport nie wybacza błędów, więc tu powiedzenie „Pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz” należy wziąć na poważnie…

PR / Marketing specjalizacja – e-sport!

Skuteczny PR / marketing esportowy jest potężnym wyzwaniem, w szczególności dla globalnych marek, które z impetem rozpoczęły ekspansję na esportowym rynku, o wartości przekraczającej 1 mld USD w roku 2020.

Skuteczny marketing esportowy stał się priorytetem dla wielu marek endemicznych i nieendemicznych. Globalny podział przychodów z rynku esportu za rok 2020 wskazuje, iż to właśnie przychody ze sponsoringu (o wartości 584,1 mln USD) stanowią lwią część tortu:

Globalny rynek esportu 2020
foto: opracowanie własne

Rynek esportu w Polsce jest wciąż nienasycony i daje duże możliwości dla wielu marek. Dodatkowo to relatywnie młody, prężnie rozwijający się rynek na którym jest jeszcze bardzo dużo do zrobienia. Fani esportu są wymagający, a odpowiedni sposób dotarcia do nich zapewni markom endemicznym i nieendemicznym pozostanie na długo w ich świadomości.

7 czynników sukcesu

Kluczowe czynniki sukcesu efektywnej kampani komunikacji marki z fanami esportu:

1. Stwórz wartość – np.: Mountain Dew League, Intel Extreme Masters, Redbull Kumite, Alienware Training Facility.

2. Bądź autentyczny – jeśli nie znasz branży to się do tego przyznaj, ucz się i obserwuj.

3. Bądź na czas – wywiązuj się z obietnic, w przypadku kryzysu: reaguj natychmiast, przyznaj się, okaż zrozuminie.

4. Zrozum media – buduj relacje z fanami, badź narratorem, udzielaj się w dyskusjach, daruj sobie bzdury.

5. Bądź transparentny – opowiedz swoją historię a fani Cie zrozumieją.

6. Bądź szczery – mów otwarcie kim jesteś, dlaczego i po co tu jesteś.

7. Bądź odważny – nie bój się inwestycji w esport, to najszybciej rosnący rynek na świecie!

Spełninie 7 powyższych warunków to wg. Kalie Moore i Nicoli Piggott z The Story Mob gwarancja sukcesu udanej komunikacji marek endemicznych oraz nieendemicznych z fanami esportu.

Marketing esportowy od A do Z

Poznanie i zrozumienie społeczności graczy

To właśnie gracze, głównie z pokolenia millenialsów będą odbiorcą kampanii marketingowej. Gamer to nie jeden rodzaj odbiorcy. Gaming jest specyficzną branżą, którą podzielić można na wiele kategorii. Nie należy też mylić gamingu z esportem, ponieważ mimo wspólnego korzenia różnice są zdecydowane i wyraźne. Przykładowo, są gracze, którzy grają tylko w określony rodzaj gier: np. MOBA czyli gra w drużynach, które walczą ze sobą na arenie lub PvP – czyli walka jeden na jednego. Są też gracze, których esport kompletnie nie interesuje, a uwielbiają grać sobie sami w domowym zaciszu.

Zrozumienie zróżnicowania gamingowego vs esportowego odbiorcy jest kluczowe w tworzeniu kampanii, która trafić powinna do spersonalizowanego grona – graczy, widzów, profesjonalnych zawodników czy drużyn esportowych.

Gdzie spotkać zaangażowanego odbiorcę e-sportu?

Na Twitchu! To najpopularniejszy i najwiekszy na świecie portal streamingowy należący do firmy Amazon. Na Twitchu są wszyscy. Ale jest ich bardzo dużo. Przykładowo w grudniu 2020 roku liczba samych streamerów osiągnęła liczbę 9,241,666 osób. Każdego dnia platformę odwiedza od kilku do kilkunastu milionów widzów. Warto też wziąć pod uwagę najlepsze kanały gamingowe na polskim You Tube.

Znalezienie Influencera

Dobrze wybrany Influencer dla naszej marki lub produktu to strzał w 10 każdej gamingowej kampanii marketingowej. Wielka 3 topowych streamerów na Twitchu w 2020:

Xayoo_ (673,053 tys. followersów / 12,395,295 obejrzanych godzin),
EWROON (637,556 tys followersów / 11,124,339 obejrzanych godzin),
IZAKOOO (1,511,463 tys followersów / 9,810,700 obejrzanych godzin).

Influencerzy zwiększą widoczność treści, które chcemy przekazać, są autentyczni i angażują odbiorców. Często też włączają się w akcje charytatywne. Dla przykładu znany Amerykański streamer Ben Lupo, którego pseudonim na Twitchu to „DrLupo” w 24 godziny zebrał na platformie ponad 2 mln USD.

Influencerzy korzystają również z innych kanałów social media jak Facebook, Instagram, Twitter czy TikTok. To bardzo duża baza zaangażowanych odbiorców/obserwatorów, których uwagę można przykuć do swojej marki czy produktu.

Wydarzenia e-sportowe LIVE i ON-LINE

Wydarzenia LIVE

To doskonała okazja, aby potencjalny odbiorca zobaczył nas na żywo w akcji. To tu możemy się do niego zbliżyć, dać mu spróbować, dotknąć lub poczuć nasz produkt. Nasza obecność będzie mu się później kojarzyła z emocjami, które towarzyszyły danemu wydarzeniu czy turniejowi.

Doskonałym przykładem jest tu nasz rodzimy IEM Intrnational Extreme Masters, który do 2020 roku odbywał się w Katowicach w hali Spodek. Wiele marek endemicznych czy nieendemicznych jak np. Mercedes, Gillette, AXE,  Pringles pojawiło się przy okazji poprzednich edycji. Istnieje wiele możliwości reklamowania się lub sponsoringu wydarzeń esportowych.

Najpopularniejszą jest wykupienie pakietu sponsorskiego, którego cena zależy oczywiście od świadczeń ,które w zamian uzyskamy. O tej formie marketingu zostały już napisane tysiące poradników, więc sedrecznie zapraszamy do analizy literatury branżowej.

Wydarzenia ON-LINE

Coraz popularniejsze ze względu na COVID-19 i liczne obostrzenia dotyczące imprez masowych. Dzisiaj wydarzenia esportowe organizuje się głównie ON-LINE, i nie wiemy kiedy stare dobre czasy powrócą i czy wogóle powrócą. Tutaj można zostać nie tylko sponsorem czy partnerem. Możliwości są tak naprawdę nieograniczone:

  • organizacja turnieju z nagrodami ze znaną drużyną esportową;
  • zbiórka charytatywna dla potrzebujących wraz ze znanymi zawodnikami i streamerami – wezwanie ludzi do działania;
  • akcja promocji produktu na kanale streamera np. konsola KFConsole;
  • współorganizacja turnieju ON-LINE
  • organizacja turniejów czy ligi esportowej dla szkół np. z obszarów wykluczonych cyfrowo. Mozna dostarczyć najnowszy sprzęt gamingowy i nagłośnić w mediach całą akcję.

Podsumowanie

Pod koniec dnia należy pamiętać o konieczności ciągłego monitorowania efektów kampanii i w razie potrzeby zmiany strategii marketingowej. Esport bowiem zapamiętuje i nie wybacza.

Marketing esportowy rządzi się specyficznymi prawami. To ogromny potencjał dla marek ze wszystkich branż. Rynek esportu rośnie dynamicznie z dnia na dzień i nic nie wskazuje aby w najbliższym dziesięcioleciu to się zmieniło.