WIRED – czy gry wideo mogą poprawić naszą koordynację? Czy są dobrym treningiem dla ludzkiego mózgu i poprawiają zdolności poznawcze? Peter Rubin z WIRED testuje swoje umiejętności przeciwko profesjonalnemu zawodnikowi esportowemu, aby dowiedzieć się, czy granie w gry może usprawnić mózg i ciało ludzkie.

Przemysł gier komputerowych jest już tak dalece rozwinięty, że nie trzeba wcale grać w gry aby stać się integralną częścią społeczności gamingowej. Aktywne ogladanie jak grają inni, śledzenie ulubionych zawodników czy zespołów stało się nową gałęzią przemysłu, który kusi nas i zachęca do poświęcania mu coraz większej ilości swojego czasu. Czy gry mogą miec na nas pozytywny wpływ? Zachęcamy do obejrzenia poniższego materiału nagranego w Sports Academy w Californi:

Podsumowanie wg. WIRED:

Skutki pozytywne:

  1. Lepsza koncentracja, brak rozpraszania, skupienie i uwaga (pomaga w leczeniu ADHD).
  2. Podniesienie poziomu percepcji i koordynacji ręka-oko.
  3. Wzrost powyższych przy zastosowaniu VR (Virtual Reality), zaangażowanie całego ciała.

Skutki negatywne:

  1. Liczne kontuzje: palce, nadgarstki (cieśnia nadgarstka), łokcie, barki, szyja.
  2. Kciuk gracza – zespół de Quervaina – zapalenie pochewek ścięgien nadgarstka, objawiające się dotkliwym bólem kciuka.

W celu zminimaliowania prawdopodobieństwa kontuzji Dr. Ortopedii Levi Harrison zaleca ćwiczenia rozciągające i poprawiające krążenie minimum 2 razy dziennie po 15 minut. Zawodnicy często też korzystają z krioterapii po długim czasie intensywnego grania. Profesjonalny zawodnik League of Legends AKAADIAN  zdecydowanie uważa, że dobre przygotowanie fizyczne jest równie ważne jak trening w grze i ma duży wpływ na osiągane wyniki.

Wzrok

Zastanawiające jest również jaki wpływ ma spedzanie 8-10 godzin przed monitorem na ludzki wzrok. Oczy przecież nie są obojętne na patrzenie przez tak długi czas na przedmioty znajdujące się bardzo blisko. Zbadano iż człowiek podczas długich godzin przed monitorem przestaje mrugać powiekami z odpowiednią częstotliwością. Złe nawilżenie gałki ocznej często powoduje stany zapalne. Aby uniknąć problemów ze wzrokiem gracze powinni również pamiętać o wyrobieniu w sobie nawyku znanego z powszechnie znanych zasad BHP obowiązujących w firmach, gdzie pracownik spędza codziennie przed ekranem minimum 4 godziny. Zatrudnionemu ustawowo przysługuje 5 minut przerwy na każdą godzinę pracy przed komputerem. 5 min/h wystarczy aby ludzkie oczy odpoczęły. Gracze powinni równiez stosować krople do oczu w celu nawilżenia spojówek.

Kręgosłup

Kolejnym ważnym tematem jest kręgosłup. Kluczowy wpływ ma tu pozycja gracza, rodzaj i wysokość fotela oraz biurko. Podręcznikowo, zalecana pozycja wygląda jak poniżej:

Wystarczy obejrzeć turniej esportowy na żywo aby przekonać się, że niewielu zawodników stosuje się do powyższego schematu. Na szczęście są takie firmy jak np. VERTAGEAR czy nasz rodzimy Warrior Chairs, które opracowały specjalistyczne fotele gamingowe (np. z regulacją odcinka lędzwiowego czy szyjnego) dzięki którym komfort grania zdecydowanie się poprawia, a co najważniejsze budowa fotela niejako wymusza zdrową pozycję u gracza.

Chociaż żadko się o tym mówi, należy również wspomnieć o fotofobii, fonofobii czy osmofobii tj. kolejno światłowstręcie, dzwiękowstręcie czy zapochowstręcie. Wielu graczy boryka się również z migrenami, które mogą trwać nawet kilka dni. Producenci gier przestrzegają również przed drgawkami oraz w przypadkach niektórych gier nawet efektami hipnotycznymi.

Uzależninie od gier komputerowych choć o małej szkodliwości społecznej, rośnie w postępie geometrycznym i może doprowadzić do stanów depresyjnych czy lękowych.

Last but not least to agresywne zachowania oraz problemy psyhiczne, o których słyszy się w środowisku coraz częściej…

Jak widać temat odpowiedzialnego gamingu jest bardzo szeroki i nie wyczerpiemy go jednym artykułem czy materiałem, który przygotowało WIRED. Będziemy często do niego wracać na łamach portalu, ponieważ uważamy że
odpowiedzialne podejście środowiska esportowego do gamingu, od strony graczy, biznesu, czy regulacji turniejowych
jest szalenie ważne dla dalszego odpowiedzialnego rozwoju tej fascynującej branży.